Leerlingen

Overgangsnormen 2016-2017

Leerjaar 1 BBL:

Leerlingen in de basisberoepsgerichteleerweg worden bevorderd naar leerjaar 2 in dezelfde leerweg als zij voor alle vakken geen cijfers (afgerond) lager dan een 6 hebben, met uitzondering van één 4 of twee maal een 5. Bij meer onvoldoendes moet aan alle vier volgende voorwaarden worden voldaan:

  1. het gemiddelde van de afgeronde cijfers van alle vakken moet minimaal 6,0 zijn; èn
  2.  in totaal niet meer dan drie onvoldoendes; èn
  3. in de vakken Ne, En, wi, bi en m & m mogen niet meer dan twee onvoldoendes voorkomen, waarbij de som van de laagste twee cijfers (afgerond) minimaal 9 moet zijn; èn
  4. in de vakken Ne, En en wi mag maximaal één onvoldoende voorkomen niet lager dan 5.

Leerlingen die niet aan deze eisen voldoen, doubleren.

Leerlingen worden besproken om bevorderd te worden naar een hogere leerweg (kb) indien aan onderstaande twee criteria is voldaan:

  1. het gemiddelde van de afgeronde cijfers van alle vakken moet minimaal een 7,5 zijn;
  2. het gemiddelde van de afgeronde cijfers voor de vakken Ne, En, wi, bi en m & m moet minimaal 8,0 zijn.

In bijzondere omstandigheden kan door de rapportvergadering (op basis van een beslissing van de afdelingsleider) afgeweken worden van deze overgangsnormen. De afdelingsleider neemt de definitieve beslissing.

Leerjaar 1 KBL:

Leerlingen in de kaderberoepsgerichteleerweg worden bevorderd naar leerjaar 2 in dezelfde leerweg als zij voor alle vakken geen cijfers (afgerond) lager dan een 6 hebben, met uitzondering van één 4 of twee keer een 5. Bij meer onvoldoendes moet aan alle vier volgende voorwaarden worden voldaan:

  1. het gemiddelde van de afgeronde cijfers van alle vakken moet minimaal 6,0 zijn; èn
  2. in totaal niet meer dan drie onvoldoendes; èn
  3. in de vakken Ne, En, wi, bi en m & m mogen niet meer dan twee onvoldoendes voorkomen,waarbij de som van de laagste twee cijfers (afgerond) minimaal 9 moet zijn; èn
  4. in de vakken Ne, En, en wi mag maximaal één onvoldoende voorkomen niet lager dan 5.

Indien leerlingen niet aan deze eisen voldoen beslist de rapportvergadering of leerlingen doubleren of geplaatst worden in een lagere leerweg (bb). De afdelingsleider neemt de definitieve beslissing.

Leerlingen worden besproken om bevorderd te worden naar een hogere leerweg (mavo) indien aan onderstaande twee criteria is voldaan:

  1. het gemiddelde van de afgeronde cijfers van alle vakken moet minimaal een 7.5 zijn; èn
  2. het Leerlingen worden besproken om bevorderd te worden naar een hogere leerweg (mavo) gemiddelde van de afgeronde cijfers voor de vakken Ne, En, wi, bi en m & m moet minimaal 8,0 zijn.

In bijzondere omstandigheden kan door de rapportvergadering (op basis van een beslissing van de afdelingsleider) afgeweken worden van de overgangsnormen. De afdelingsleider neemt de definitieve beslissing.

Leerjaar 2 BBL:

Leerlingen in de bb-leerweg worden bevorderd naar leerjaar 3 in dezelfde leerweg als zij voor alle vakken geen cijfers (afgerond) lager dan een 6 hebben, met uitzondering van één 4 of twee maal een 5 èn met een bindend positief advies voor de verplichte vakken in de gekozen sector.
Tevens moet elke leerling voldoen aan de verplichting om minimaal 16 uur Maatschappelijke Stage te hebben afgerond.
Bij meer onvoldoendes moet (behalve aan het bindend positief advies voor de verplichte vakken in de gekozen sector èn aan de afronding van de verplichte uren Maatschappelijke Stage) aan de volgende vier voorwaarden worden voldaan:

  1. het gemiddelde van de afgeronde cijfers van alle vakken moet minimaal 6,0 zijn; èn
  2. in totaal niet meer dan drie onvoldoendes; èn
  3. in de vakken Ne, En, Du, wi, bi, m & m en ec mogen niet meer dan twee onvoldoendes voorkomen, waarbij de som van de laagste twee cijfers (afgerond) minimaal 9 moet zijn; èn
  4. in de vakken Ne, En en wi mag maximaal één onvoldoende voorkomen niet lager dan 5.

Leerlingen die niet aan deze eisen voldoen, doubleren.

Leerlingen worden besproken om bevorderd te worden naar een hogere leerweg (kb) indien aan onderstaande twee criteria is voldaan:

  1. het gemiddelde van de afgeronde cijfers van alle vakken moet minimaal 7,5 zijn; èn
  2. het gemiddelde van de afgeronde cijfers voor de vakken Ne, En, Du, wi, bi, m & m en ec moet minimaal 8,0 zijn.

In bijzondere omstandigheden kan door de rapportvergadering (op basis van een beslissing van de afdelingsleider) afgeweken worden van deze overgangsnormen. De afdelingsleider neemt de definitieve beslissing.

Leerjaar 2 KBL:

Leerlingen in de kb-leerweg worden bevorderd naar leerjaar 3 in dezelfde leerweg als zij voor alle vakken geen cijfers (afgerond) lager dan een 6 hebben, met uitzondering van één 4 of twee maal een 5 èn met een bindend positief advies voor de verplichte vakken in de gekozen sector. Tevens moet elke leerling voldoen aan de verplichting om minimaal 16 uur Maatschappelijke Stage te hebben afgerond.
Bij meer onvoldoendes moet (behalve aan het bindend positief advies voor de verplichte vakken in de gekozen sector èn aan de afronding van de verplichte uren Maatschappelijke Stage) aan de volgende vier voorwaarden worden voldaan:

  1. het gemiddelde van de afgeronde cijfers van alle vakken moet minimaal 6,0 zijn; èn
  2. in totaal niet meer dan drie onvoldoendes; èn
  3. in de vakken Ne, En, Du, wi, bi, m & m en ec mogen niet meer dan twee onvoldoendes waarbij de som van de laagste twee cijfers (afgerond) minimaal 9 moet zijn; èn
  4. in de vakken Ne, En en wi mag maximaal één onvoldoende voorkomen niet lager dan 5.

Indien leerlingen niet aan deze eisen voldoen beslist de rapportvergadering of leerlingen doubleren of geplaatst worden in een lagere leerweg (bb). De afdelingsleider neemt de definitieve beslissing.

Leerlingen worden besproken om bevorderd te worden naar een hogere leerweg (mavo) indien aan onderstaande twee criteria is voldaan:

  1. het gemiddelde van de afgeronde cijfers van alle vakken moet minimaal 7,5 zijn; èn
  2. het gemiddelde van de afgeronde cijfers voor de vakken Ne, En, Du, wi, bi, m & m en ec moet minimaal 8,0 zijn.

N.B.: indien een leerling, met inachtneming van bovenstaande twee criteria, zou willen doorstromen naar de exacte profielen in 3 mavo, kan dit alleen op basis van een bindend positief advies – betrekking hebbend op de exacte vakken – van de rapportvergadering.

In bijzondere omstandigheden kan door de rapportvergadering (op basis van een beslissing van de afdelingsleider) afgeweken worden van deze overgangsnormen. De afdelingsleider neemt de definitieve beslissing.

Leerjaar 3 KBL

Het uitgangspunt is dat de kandidaat een doorlopend traject van onderwijs volgt en dat bij bevordering naar leerjaar 4 een goede kans bestaat op het behalen van een diploma in de betreffende sector en op het betreffende niveau. Dit besluit wordt door de bevorderingsvergadering genomen. Leidend hierbij zijn de overgangsnormen. Het gemiddelde wordt opgebouwd uit alle cijfers die in leerjaar drie zijn behaald.

De overgangsnormen zijn:
Bij de overgangsnormering gaan we uit van cijfers tot één cijfer achter de komma.

Bevorderd:

  1. Gemiddeld SE-cijfer 6,0 of hoger en maximaal één SE-cijfer tussen de 4,50 en 5,50

Bespreken:

  1. Het gemiddeld SE-cijfer is 6,0 of hoger met één cijfer tussen 4,0 en 4,50, of
  2. Het gemiddelde SE-cijfer ligt tussen 5,5 en 6,0, of
  3. Het afgeronde eindcijfer Maatschappijleer-1 is een 5.

Doubleren:

  1. Twee of meer SE-cijfers lager dan 5,0, of
  2. Een SE-cijfer lager dan 4,0, of
  3. Gemiddelde SE cijfer lager dan 5,5, of
  4. Het eindcijfer maatschappijleer-1 is een 4 of lager.

Algemene voorwaarden: CKV, LO, Beroepspraktijkorïentatie (BPO) moeten volledig en voldoende zijn afgesloten. Voor CKV krijgen leerlingen van de betreffende docent een reglement met daarin onder andere eisen die aan verslagen gesteld worden, wat er gebeurt als een leerling een opdracht niet inlevert of te laat is enzovoorts. Bij bespreken, of in bijzondere gevallen geeft de  lerarenvergadering advies, de afdelingsleider doet de definitieve uitspraak

Indien de kandidaat niet toelaatbaar is in leerjaar 4 in de betreffende sector en het niveau zijn er de volgende mogelijkheden:

  1. De kandidaat start opnieuw in leerjaar 3 in dezelfde sector en op hetzelfde niveau.
  2. De kandidaat start opnieuw in leerjaar 3 in dezelfde sector en op een ander niveau.
  3. De kandidaat start opnieuw in leerjaar 3 in een andere sector en op hetzelfde niveau.
  4. De kandidaat start opnieuw in leerjaar 3 in een andere sector en ander niveau.
  5. De kandidaat start in leerjaar 4 op een lager niveau.
  6. Er wordt een verdiepingsopdracht aangeboden die aan bepaalde eisen moet voldoen. Indien dit afgerond is vóór de start van het nieuwe schooljaar en het resultaat minimaal voldoende is, wordt de leerling toegelaten in het vierde leerjaar.

Leerjaar 3 BBL

Het uitgangspunt is dat de kandidaat een doorlopend traject van onderwijs volgt en dat bij bevordering naar leerjaar 4 een goede kans bestaat op het behalen van een diploma in de betreffende sector en op het betreffende niveau. Dit besluit wordt door de bevorderingsvergadering genomen. Leidend hierbij zijn de overgangsnormen. Het gemiddelde wordt opgebouwd uit alle cijfers die in leerjaar drie zijn behaald. De overgangsnormen zijn:

Bij de overgangsnormering gaan we uit van cijfers tot één cijfer achter de komma.

Bevorderd:

  1. Gemiddeld SE-cijfer 6,0 of hoger en maximaal één SE-cijfer tussen de 4,50 en 5,50.

Bespreken:

  1. Het gemiddeld SE-cijfer is 6,0 of hoger met één cijfer tussen 4,0 en 4,50, of
  2. Het gemiddelde SE-cijfer ligt tussen 5,5 en 6,0, of
  3. Het afgeronde eindcijfer Maatschappijleer-1 is een 5.

Doubleren

  1. Twee of meer SE-cijfers lager dan 5,0, of
  2. Een SE-cijfer lager dan 4,0, of
  3. Gemiddelde SE cijfer lager dan 5,5, of
  4. Het eindcijfer maatschappijleer-1 is een 4 of lager.

Algemene voorwaarden: CKV, LO Beroepspraktijkorïentatie (BPO) moeten volledig en voldoende zijn afgesloten. Voor CKV krijgen leerlingen van de betreffende docent een reglement met daarin onder andere eisen die aan verslagen gesteld worden, wat er gebeurt als een leerling een opdracht niet inlevert of te laat enzovoorts Bij bespreken, of in bijzondere gevallen geeft de lerarenvergadering advies, de afdelingsleider doet de definitieve uitspraak.

Indien de kandidaat niet toelaatbaar is in leerjaar 4 in de betreffende sector en het niveau zijn er de volgende
mogelijkheden:

  1. De kandidaat start opnieuw in leerjaar 3 in dezelfde sector en op hetzelfde niveau.
  2. De kandidaat start opnieuw in leerjaar 3 in een andere sector en op hetzelfde niveau.
  3. Er wordt een verdiepingsopdracht aangeboden die aan bepaalde eisen moet voldoen. Indien dit afgerond is vóór
    de start van het nieuwe schooljaar en het resultaat minimaal voldoende is, wordt de leerling toegelaten in het
    vierde leerjaar.